image

مزیت فروش اینترنتی برای فروشندگان چیست ؟

  • 1403/10/05
  • بازدید: 8
  • 0

5 مزیت فروش اینترنتی از طریق فروشگاه اینترنتی برای فروشندگان

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با مزایای زیر برای فروشندگان همراه است:

هزینه‌های کمتر

راه اندازی فروشگاه اینترنتی برخلاف شکل فیزیکی آن، هزینه‌های بسیار کمتری دارد. برخی از این صرفه‌جویی‌ها مربوط به حذف هزینه خریداری یا اجاره مکان فروشگاه، طراحی ویترین و تعداد کمتر کارکنان موردنیاز است که بخش عمده‌ای از آنها در فروشگاه اینترنتی حذف می‌شود.

همچنین بازاریابی یک فروشگاه اینترنتی اغلب از طریق تبلیغات آنلاین، تبلیغات گوگل و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و بدیهی است که هزینه‌های آن نسبت به تبلیغات آفلاین کمتر است. این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچکی است که نمی‌توانند هزینه‌های راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی را پرداخت کنند. با این تفاسیر؛ فروش محصولات و خدمات در بستر اینترنت، حاشیه سود بیشتری برای کسب‌و‌کار‌ها به دنبال دارد.

داده‌های مشتریان

فروشگاه اینترنتی فرصتی فراهم می‌کند که فروشنده‌های خرده فروشی با ردیابی تراکنش‌های فروش به منبعی غنی از داده‌های مشتری دست یابند. دسترسی به این منبع ارزشمند از اطلاعات مشتریان اغلب در فروشگاه‌های فیزیکی امکان‌پذیر نیست.

با هر خرید اینترنتی، تمام اطلاعات خرید و فروش مشتری در دیتابیس فروشگاه اینترنتی تجمیع می‌شود. برخی از این اطلاعات به شرح زیر است:

  • در چه روز/ هفته/ ماه میزان بازدید وب‌سایت بیشتر است؟
  • بازدیدهای سایت اغلب از چه محلی است؟ (جستجوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات دیجیتال و …)
  • وب‌سایت شما از نظر جغرافیایی در چه محل‌هایی پربازدید‌تر است؟
  • کدام محصولات یا صفحات در وب‌سایت شما پربازدید‌تر است؟
  • بیشترین میزان سفارش را در چه زمان‌هایی دریافت می‌کنید؟

این اطلاعات به بهبود استراتژی‌های بازاریابی کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند مشتریان وفادار خود را شناسایی کنید.

کاربران آنلاین معمولاً هنگام خرید، نام، اطلاعات ایمیل و شماره تلفن خود را در وب‌سایت وارد می‌کنند. علاوه بر این داده‌های جمعیت شناختی و رفتار مصرف‌کننده از طریق گوگل (Google Analytics) در دسترس است. این موضوع به فروشندگان فروشگاه آنلاین کمک می‌کند در کنار بهینه‌سازی سایت، به شکل اثربخش‌تری بازاریابی کنند.

خرده‌فروشی ‌های اینترنتی ، سفر مشتری را در وب‌سایت ردیابی می‌کنند، مشتریانی که از خرید منصرف شده‌اند یا سرنخ‌های جدیدی که تاکنون خریدی نداشته‌اند را مورد هدف قرار می‌دهند و برای ترغیب آن‌ها به خرید، پیشنهاد‌های شخصی‌سازی ‌شده‌ای در نظر می‌گیرند.

گسترش طیف مشتریان

در فروشگاه‌های فیزیکی برای جذب مشتریان جدید، معمولاً هزینه‌های قابل‌توجهی انجام می‌شود؛ برای مثال هزینه تبلیغات تلویزیونی، انتشار بیلبورد، تبلیغات در مجله‌ها و … هزینه‌بر است. این در حالی است که در فروشگاه اینترنتی نیازی به صرف بسیاری از این هزینه‌ها نیست! البته تبلیغات برای جذب مشتریان جدید در این روش مثل تبلیغات گوگل مستلزم هزینه‌هایی است، اما تردیدی نیست که هزینه‌های آن به‌مراتب کمتر از تبلیغات سنتی فروشگاه‌های فیزیکی است.

در فروشگاه اینترنتی اغلب بستری وجود دارد که کاربران نظراتشان را درباره آن محصول به اشتراک بگذارند. بر اساس تحقیقات؛ نظرات مثبت یکی از مهم‌ترین دلایل دیگر کاربران برای خرید است.

فروشگاه اینترنتی با حذف مرز‌های جغرافیایی به کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند محصولات و خدماتشان را در سراسر کشور یا حتی جهان بفروشند. به عبارت دیگر، استفاده از اینترنت دری به‌سوی دسترسی به مخاطبان متنوع برای سازمان‌ها باز می‌کند. در فروشگاه اینترنتی برخی محصولات شما ممکن است در شهرهایی پرطرفدار باشد که هیچ‌وقت در آنجا فروشگاه فیزیکی نداشته‌اید. تنها ابزار کار برای شما در این بستر، دسترسی به یک گوشی تلفن و اینترنت است.

مقیاس‌پذیری

رشد و توسعه یک فروشگاه فیزیکی مستلزم توسعه فضای فیزیکی، افزایش کارکنان، افزایش فضای قفسه، موجودی انبار و … است. این در حالی است که توسعه یک فروشگاه اینترنتی تنها مستلزم افزایش موجودی کالا و احتمالاً افزایش فضای ذخیره‌سازی اطلاعات است. این موضوع به‌مراتب هزینه کمتری نسبت به توسعه شکل فیزیکی آن دارد.

در فروش آنلاین معمولاً سرعت انجام تراکنش‌ها بیشتر است. برای مثال وقتی کاربری روی وب‌سایت شما از محصولی بازدید می‌کند که در حال حاضر موجود نیست، با کلیک روی گزینه‌ای شبیه به اینکه «در صورت موجود شدن به من اطلاع بده» شما را از نیاز خود مطلع می‌کند. همچنین با ردیابی میزان بازدید مشتریان از محصولات وب‌سایت می‌توانید پیش‌بینی منطقی از میزان تقاضای محصولات داشته باشید و میزان تأمین موجودی لازم برای انبار را تخمین بزنید.

به‌روزرسانی‌های انعطاف‌پذیر

در یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید هر زمانی که تصمیم گرفتید؛ طراحی وب‌سایت یا اپلیکیشن را تغییر دهید، خطوط محصولی جدید اضافه کنید و یا هر به‌روزرسانی دیگری در فروشگاه را بدون انجام هزینه قابل توجهی انجام دهید. همچنین فعال یا غیرفعال‌سازی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی در زمان مناسب، یکی از مهم‌ترین مزایای فروشگاه اینترنتی است. این در حالی است که در یک فروشگاه فیزیکی؛ تهیه منابع چاپی، ایجاد فضایی در مغازه برای ارائه اجناس جدید یا تخفیف‌دار و یا تبلیغات در نشریات محلی، فرایندی پرهزینه و زمان‌بر در فروشگاه فیزیکی است.

اگرچه بر اساس توضیحات بالا هزینه‌های مادی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کمتر از شکل فیزیکی فروشگاه است، با این حال توجه به برخی موارد برای فروشندگان اینترنتی حیاتی است. سرعت بارگذاری وب‌سایت یا کار با اپلیکیشن و ارائه خدمات پشتیبانی حرفه‌ای، در صورتی که با کیفیت پایین همراه باشند، حتما منجر به نارضایتی و از دست دادن مشتری‌ها می‌شود. همچنین همانطور که اشاره شد، کامنت‌های مشتریان می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی تصمیم خرید مشتریان داشته باشد؛ بنابراین فروشندگان اینترنتی باید همیشه از این موضوع مراقبت کنند.

به شکل کلی، فارغ از اینکه خرید و فروش آنلاین ممکن است برای هر دو طرف خریدار و فروشنده معایبی نیز داشته باشد اما در دنیای امروز راه گریزی از آن نیست. فروشگاه اینترنتی حالا لازمه توسعه هر کسب‌و‌کار خرده‌فروشی است و در دنیای تجارت الکترونیک عدم قطعیت، قطعی‌ترین چیزیست که وجود دارد.

تغییر مداوم خواسته‌های مشتریان و لزوم رقابت در بازار پویای تجارت الکترونیکی رایج‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های فعال در این حوزه است. بنابراین فقط زمانی می‌توانید موفقیت بلندمدت کسب‌و‌کارتان را حفظ کنید که به اندازه‌ کافی منعطف و برای پاسخ به تغییر انتظارات مشتریان آماده باشید.