تاریخچه ظهور فروشگاههای اینترنتی و فروش آنلاین را میتوان در دو دسته ایران و جهان دستهبندی کرد. تاریخچه اولین فروش اینترنتی به بیش از 40 سال گذشته برمیگردد. ورود اولین فناوریها مانند تبادل الکترونیکی داده (EDI) در سال 1970 اولین گام برای شروع فعالیت فروشگاههای اینترنتی بهشکلی است که ما امروز میشناسیم. همچنین تاریخچه فروشگاههای اینترنتی ارتباط نزدیکی با معرفی اینترنت در سال 1991 دارد.
سال 1979 اولین فروش آنلاین در بستر اینترنت، در انگلستان اتفاق افتاد. سپس در سال 1982 اولین بازار آنلاین خرید و فروش کامپیوترهای دسته دوم توسط Boston Computer Exchange ایجاد و بالاخره در سال 1995 فروشگاه اینترنتی آمازون راهاندازی شد. این فروشگاه در ابتدا صرفاً در زمینه فروش کتاب کار میکرد و بهسرعت به یک فروشگاه بینالمللی در زمینه فروش انواع مختلف محصولات تبدیل شد.
بر اساس آمارها؛ در سال 2022 حدود 39.5% از کل خرید و فروشهای الکترونیکی در آمریکا در فروشگاه اینترنتی آمازون انجام میشود. بهعبارت دیگر، از هر 5 دلار خرید و فروش اینترنتی، 2 دلار روی بستر وبسایت آمازون انجام میشود.
در گام بعد، بهسرعت سیستمهای مختلفی برای پرداخت آنلاین مثل paypal اختراع شد و در سال 2000 گوگل نیز شروع به توسعه روشهای تبلیغاتی (AdWords) برای بهینهسازی جستجوهای کاربران کرد. پس از آن هزاران کسبوکار دیگر شروع به فروش آنلاین کردند.